KISAH MISTERI PALING POPULAR DI DUNIA ~ ARJUNA

KISAH MISTERI PALING POPULAR DI DUNIA

5 KISAH MISTERI PALING POPULAR DI DUNIA | Kisah misteri, mungkin setiap negara atau wilayah mempunyai kisahnya masing-masing, yang tentu saja menaikkan bulu roma setiap orang saat mendengarnya.

Di Indonesia sendiri kisah misteri yang paling popular adalah si manis jambatan ancol, Nyai Dasimah, Nyi rambut kasih dan masih banyak lagi.

Namun tentu saja kita sebagai makhluk ciptaan tuhan, janganlah terlalu takut. Mencerna semua kisah-kisah misteri menjadi nilai positif, tentu saja akan membuat kita lebih dekat kepada yang Maha Kuasa.

1.ELISA DAY


Pada abad pertengahan di Eropah, tinggal seorang wanita muda bernama Elisa Day, yang keindahan digambarkan seperti sekuntum bunga mawar yang cantik. Suatu hari, seorang lelaki muda datang ke bandar itu dan langsung jatuh cinta pada Elisa. Mereka kemudian tarikh selama tiga hari. Pada hari pertama, lelaki itu melawat rumah Elisa. Hari kedua, ia membawakan Elisa setangkai mawar merah dan memintanya untuk menemuinya di mana mawar liar tumbuh.

Pada hari ketiga, ia membawa Elisa ke sungai di mana ia kemudian membunuhnya. Lelaki itu membunuh Elisa dengan menghantamkan batu ke kepala gadis itu dan berbisik: "Semua keindahan harus mati". Beberapa orang mendakwa telah melihat sosok hantu Elisa yang berkeliaran di sungai, darah kelihatan mengalir di sisi kepalanya sambil menggenggam setangkai mawar di tangannya.

2.BA JIAO GUI


Ba jiao gui secara harfiah diertikan sebagai hantu pisang . Hantu wanita yang tinggal di pokok pisang ini akan muncul meratap pada malam hari , kadang - kadang sambil membawa bayi . Dalam beberapa cerita rakyat dari Thailand , Malaysia dan Singapura , orang - orang senang meminta nombor undian dari hantu itu dengan harapan memenangi undian.

Mereka akan mengikat benang merah mengelilingi batang pokok dan menampal jarum di dalamnya dan kemudian mengikat hujung tali ke tempat tidur mereka . Saat malam hari , Ba jiao gui akan muncul dan memohon kepada orang - orang itu untuk membebaskannya , dan sebagai balasannya , ia akan memberikan nombor undian . Jika orang tersebut tidak memenuhi janjinya untuk membebaskan hantu tersebut selepas menang , dia akan bertemu dengan kematian yang mengerikan . Hantu ini sering disamakan dengan Kuntilanak , hantu dalam cerita rakyat Melayu.

3.BLOODY MARY


Kisah misteri ini mengisahkan bahawa sesiapa yang mengucapkan kata Bloody Mary sebanyak tiga kali di depan cermin akan memanggil roh pendendam. Ini adalah sebuah legenda tua, namun tidak ada yang tahu tentang asal-usul legenda Bloody Mary. Ada banyak versi yang menceritakan tentang siapa roh pendendam dalam kisah Bloody Mary, yang khabarnya adalah seorang wanita yang dibunuh kerana berlatih sihir.

4.WILA


Dalam mitos Poland, Wila adalah roh wanita yang sering muncul dalam bentuk gadis cantik, kadang-kadang tanpa busana atau memakai pakaian putih yang berkilat, skirt hijau, dan jubah biru. Konon jika sehelai rambut Wila dicabut, dia akan mati, atau berubah ke wujud asalnya. Wila juga digambarkan mempunyai kuasa atas angin dan dapat menciptakan badai kencang. Mereka biasanya tinggal di sekitar bukit, gunung, dan timbunan tanah yang tinggi.

5.PENUMPANG MISTERI




Legenda bandar ini sangat popular di barat. Konon sesiapa yang membuat perjalanan sendiri saat malam dan mencari seorang wanita yang meminta tumpangan akan mengalami kejadian aneh yang menyeramkan. Wanita itu akan minta dihantar ke rumahnya yang hanya berjarak beberapa batu dari lokasi dia memberhentikan kereta. Sesampainya di tempat tujuan, sang pemandu akan menoleh ke kerusi belakang untuk mengatakan bahawa mereka telah sampai di tempat tujuan. Anehnya, penumpang asing itu telah hilang dari kerusinya.

0 comments:

Post a Comment